49 10 94 44 021
82 09876 0912
روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۱۰ الی ۲۰

مرکز آموزش میکروتیک

مجری برگزاری دوره ها و آزمون های بین المللی میکروتیک
مرکز آموزش میکروتیک
۲۲ فروردین ۱۳۹۶

راهنمای عیب یابی و تست تجهیزات میکروتیک و شبکه

مثال ۱٫۷  فرض کنید یک سیستم ۱۰۰۰۰ دلاری به ما داده می شود که قرار است از آن ۲۰۰۰ تا در یک دوره زمانی سه ساله به فروش برسد (یعنی ۲W = 36) که به علت تست ناکافی دو ماه به تاخیر می افتد (یعنی D = 2). با استفاده از معادله (۱٫۲۴)، CT برابر خواهد بود با:
CT = $20 000 000 ・ {۲(۳ ・ ۱۸ − ۲)/۲ ・ ۱۸۲} = $۳ ۲۰۹ ۸۷۷٫

در نتیجه،
CT/2000 = $1605/سیستم

هزینه تنزل سرعت، CS:

مدارات تست روی تراشه ممکن است موجب یک تنزل در سرعت به علت افزایش گنجایش ورودی و گنجایش خروجی مدارها و/یا به علت افزودن یک یا چند سطح منطقی در مسیرهای بحرانی برای عملکرد شود. این سبب کاهش قدرت رقابتی محصول شود و در نتیجه قیمت (و حاشیه سود) آن ممکن است کاهش یابد. به منظور حفظ یک نسبت قیمت/عملکرد، قیمت سیستم تنزل یافته باید از قیمت سیستم اصلی ‘PO’ به صورت نسبی با تنزل سرعت افت پیدا کند به طوری که (Perf D =عملکرد سیستم تنزل یافته):
CS = PO ・ (۱ − Perf D/Perf O).                                 (۱٫۲۷)

مثال ۱٫۸  یک سیستم با قیمت ۱۰۰۰۰ دلار (یعنی PO = $10 000) را فرض کنید که یک تنزل سرعت ۵% را به علت مداربندی تست روی تراشه متحمل می شود، در این صورت افزایش در قیمت سیستم عبارت خواهد بود با: CS = $10 000 ・ (۱ − ۰٫۹۵) = $۵۰۰٫

شکل ۱٫۸  هزینه چرخه-عمر

هزینه ATE، CT:

هزینه تست کردن یک تراشه، با استفاده از ATE، در مقایسه با هزینه های نقاط (۱) تا (۵) که در بالا توضیح داده شدند اندک است. آن را می توان با یک هزینه ثابت به ازاء ثانیه (مثلا $۰٫۲۰/s) تخمین زد. به جز موارد خاص که در آنها به زمانهای تست بسیار طولانی نیاز است، می توان از سهم آن در هزینه کل صرف نظر نمود.

۱٫۵٫۴  هزینه تعمیر و نگهداری میدانی

تحلیلگران صنعتی تخمین می زنند که ۲۶% عایدی و ۵۰% سود توسط مراکز خدمات میدانی فروشندگان تجهیزات تولید می شوند. همچنین، تکرار خرید تا حدود زیادی به کیفیت خدمات (تعمیر و نگهداری خوب/سریع) بستگی دارد که زمان توقف را کاهش می دهد. همچنین اهمیت خدمات میدانی را می توان از قاعده ده نشان داده شده در شکل ۱٫۵ تفریق نمود.
هزینه چرخه عمر یک سیستم الکترونیک، همچون یک سیستم تلفن یا یک کنترل یا یک سیستم دفاعی، در شکل ۱٫۸ نشان داده شده است. این از سه بخش تشکیل یافته است: هزینه طراحی (نوعا در حدود ۱۰%)، هزینه تولید (۳۰%)، و هزینه تعمیر و نگهداری (۶۰%). هزینه تعمیر و نگهداری ۶۰ درصدی کاربر، که زمان توقف کار را شامل نمی شود، به سود ۵۰ درصدی فروشنده به علت خدمات میدانی مربوط می شود. هزینه تعمیر و نگهداری را می توان به صورت ذیل کاهش داد:

کاهش در تعداد از کار افتادگیها:
این کار را می توان با گنجاندن تکنیکهای تحمل خرابی (همچون کدهای اصلاح خطا برای حافظه ها و افزونگی مدولار سه گانه برای واحدهای پردازشی مرکزی) در طراحی انجام داد.

کاهش زمان توقف کار
می توان با کاهش زمان سفر و/یا زمان تعمیر این را محقق ساخت. زمان سفر را می توان با فراهم آوردن امکان عیب یابی از راه دور کاهش داد (یعنی استفاده از امکانات مخابراتی برای عیب یابی از راه دور) به طوری که قطعه تعویض صحیح را بتوان در بازدید تعمیراتی جایگزین نمود.
زمان تعمیر را می توان با کاهش زمان عیب یابی (از طریق DFT/BIST و/یا نرم افزار تست بهتر) و زمان تعویض قطعه (از طریق برخورداری از قطعات یدکی در محل) کاهش داد. مستندسازی آنلاین، مدولاریته محصول، و غیره جنبه های دیگری هستند که می توانند زمان توقف کار را کاهش دهند.
تعمیر از راه دور، که در آن عیب یابی سیستم از راه دور انجام می شود و قطعه (نرم افزاری) ناقص به صورت از راه دور تعویض می شود، راه دیگر کاهش زمان توقف کار و هزینه تعمیر می باشد. همچنین، عیب یابی/تعمیر از راه دور امکان وجود مراکز رقابتی را فراهم می آورد به طوری که خرابیهایی که به ندرت رخ می دهند را بتوان به سرعت تشخیص داد.